Montferland Cyclo

De Montferland Cyclo is een wielerevenement in een nieuw concept. Iedereen kan hierbij op een laagdrempelige en veilige manier een wedstrijd fietsen op een uitdagend en volledig afgesloten parkoers en met motorbegeleiding. Een zeer geschikt concept voor het NK wielrennen voor bedrijven, dus. Er wordt niet gereden in een groot peloton, maar in kleinere groepen, waardoor het ook voor sportieve toerfietsers mogelijk wordt om een prestatie neer te zetten. Er zal gestart worden in groepen van maximaal 70 (licentiehouders) of 30 (niet-licentiehouders, toerfietsers).

Op deze wijze ontstaat er een competitief element dat voor elke enigszins competitief ingestelde fietser interessant is. In tegenstelling tot normale wedstrijden worden renners die op achterstand komen niet uit koers gehaald, maar mag iedereen de wedstrijd uitrijden, zolang de tijdslimiet niet overschreden wordt.

Voor toerfietsers biedt deze vorm ook voordelen. Iedereen kan de tocht zo hard mogelijk fietsen, gebruikmakende van een peloton, maar men kan ook kiezen om geheel individueel de tocht te rijden. Gewoon even stoppen bij de verzorgingspost of ergens onderweg is mogelijk. Wel dient ook hier de tijdsregel in acht genomen te worden. Om 12:15 uur dient iedereen binnen te zijn. Deelnemers die na 12:15 uur de finishlijn passeren worden niet in de uitslag opgenomen en scoren derhalve ook geen punten voor het NK voor bedrijven.

Voor meer informatie over de overkoepelende NK formule, zie de onderdelen Informatie en Reglementen op deze website.

Formule
De Montferland Cyclo is een nieuw wielerevenement in het Montferlandse. Hoewel, helemaal nieuw is het idee niet. Eerder is al een keer geëxperimenteerd met een cyclo met start en finish in ‘s-Heerenberg. Toen onder de naam Medio Fondo. Destijds – in 2015 – reden we over bijna hetzelfde parkoers meerdere omlopen en waren we gestart met één groot peloton.

In de nieuwe opzet wordt het deelnemersveld opgedeeld in meerdere kleine groepen. We willen hiermee de renners met minder wedstrijdervaring een parkoers aanbieden welke wat meer ruimte biedt en minder kans op valpartijen. De formule kenmerkt zich door:

  • Onderscheid tussen licentiehouders (dus met wedstrijdervaring) en niet-licentiehouders (zeg maar competitief ingestelde toerfietsers)
  • Binnen deze twee hoofdgroepen verdelen we het veld in kleinere groepjes op basis van leeftijd
  • We maken ook onderscheid tussen dames en heren, simpelweg om zoveel gelijkheid in niveau aan te brengen
  • Verschillende afstanden per categorie, volgens onderstaande tabel

Categorieën
Er wordt gestart in de volgende categorieën, in groepen van maximaal 70 (licentiehouders), dan wel 30 (toerfietsers) renners groot:

Starttijd Categorie Aantal ronden Afstand (km)
09:00 uur licentiehouders mannen 30- 7 98
09:01 licentiehouders mannen 30+ 7 98
09:02 licentiehouders mannen 40+ 7 98
09:03 licentiehouders mannen 50+ 7 98
09:04 licentiehouders vrouwen 40- 6 84
09:05 licentiehouders vrouwen 40+ 6 84
09:06 toerfietsers mannen: 30- 6 84
09:07 toerfietsers mannen: 30+ 6 84
09:08 toerfietsers mannen: 40+ 6 84
09:09 toerfietsers mannen: 50+ 6 84
09:10 toerfietsers vrouwen 40- 5 70
09:11 toerfietsers vrouwen 40+ 5 70

Er gelden een paar beperkingen:

  • Licentiehouders mannen met een licentie Elite of Beloften zijn uitgesloten van deelname. Het is niet de bedoeling dat de Cyclo een topsport evenement wordt.
  • Het is toegestaan dat renners in jongere/sterkere categorie willen rijden, maar die worden dan ook geklasseerd in die categorie. Dus een licentiehouder man van 45 die bij de 30+ wil rijden (dus de groep 30-39 jaar) mag dit best aangeven bij inschrijving. Hij zal zich bij de uitslag dan ook terugvinden in deze categorie.
  • Er is geen jeugdcategorie. Inschrijven kan vanaf 18 jaar (bepalend is de leeftijd op wedstrijddag).

Start
Het startnummer kan gezamenlijk, per bedrijf opgehaald worden in het pand van Specialized, Zeddamseweg 84b in ’s-Heerenberg. Dat kan vanaf 08:00 uur tot 8:45 uur op zondag 16 juni. Het startnummer kun je opzoeken via onze website of op de lijsten bij de ingang.

Mocht je een startnummer hebben omgeruild met iemand anders, zorg er dan voor dat deze persoon zich registreert middels de Mylaps inschrijving via de Wielerfestival site.

Je ontvangt een envelop met daarin jouw rugnummer met ingebouwde chip voor de tijdwaarneming.

De start is vanaf 9:00 uur op de Zeddamseweg voor het pand van Specialized in ’s-Heerenberg. Voor exacte starttijden zie onder “categorieen”. De deelnemers zullen niet worden opgeroepen. Eenvoudigweg op tijd in het juiste startvak gaan staan is het devies.

Neutralisatie
Er zal GEEN neutralisatie zijn. De Cyclo zal direct worden vrijgegeven. Er mag dus direct volle bak gereden worden.

Parkoers
De Wedstrijd zal verreden worden over een parkoers van ongeveer 14 km. Het parkoers van de Montferland Cyclo is grotendeels het parkoers van het NK Profs in 2017, het finalerondje van de Henk Lubberding Classic en de vroegere Grote Prijs Wieler Revue, dus het rondje van ’s-Heerenberg via de Drieheuvelenweg naar Zeddam, via de Bovendorpsstraat met de beklimming van de Paasberg naar Beek en via ’t Peeske naar Stokkum en naar ’s-Heerenberg.

Een wijziging daarop: na de start gaat het peloton op de grote kruising rechtdoor naar beneden en vervolgens via een meer dan haakse bocht via een smal weggetje terug naar de Drieheuvelenweg om vervolgens naar Zeddam te rijden.

Wedstrijdverloop
Bij een normale wedstrijd waarbij ronden worden gereden bepaalt het rondebord hoe ver er nog gereden moet worden. Dat is bij deze Cyclo wat ingewikkelder, omdat de verschillende categorieën een verschillend aantal rondes rijden en het bovendien zal gebeuren dat renners ingehaald worden door een achteropkomend groepje. De renners dienen daarom zelf het aantal te rijden ronden te onthouden. Om dit te vergemakkelijken krijgt iedere renner een aantal papieren polsbandjes welke corresponderen met het aantal te rijden ronden. Door het afscheuren van een bandje voor iedere ronde die men gereden heeft is het duidelijk hoeveel ronden er nog te rijden zijn.

Er zal wel een rondebord aanwezig zijn. Deze zal echter niet terugtellen, maar optellen. Dus, we beginnen met 0 en iedere doorkomst van de voorrijwagen komt er een ronde bij. Dus zolang een renner niet ingehaald is door de voorrijwagen klopt het rondebord voor die rennner.

Bij inhalen van groepen, houdt iedereen zo veel mogelijk rekening met elkaar. De achterop komende groep heeft in principe voorrang en laat weten dat zij er aan komen. Degenen die ingehaald worden, dienen ruimte te maken zodra zij in de gaten hebben dat ze ingehaald worden. Daar het parkoers breed genoeg is, hoeft dit geen problemen te geven. Normaal gesproken wordt links ingehaald, tenzij omstandigheden (wind, bochten) het logisch maken om rechts in te halen.

Uitslag
De uitslag van de wedstrijd zal worden bepaald aan de hand van de volgende uitgangspunten:

  1. Eerste drie op basis van finish aankomst: visueel en/of met finishfoto zal worden bepaald welke drie renners als eerste de streep overkomen
  2. Alle deelnemers vanaf plaats 4 worden geklasseerd op basis van de door de chip geregistreerde aankomsttijd.
  3. De begintijd zal voor iedere deelnemer gelijkgesteld worden. Het heeft dus geen zin om later te starten!
  4. Er zal een uitslag per afstand worden gemaakt per uitslagcategorie, zie onder “categorieën”. Mylaps stelt een app ter beschikking welke de deelnemer kan downloaden. Direct na de finish kan de deelnemer zijn eindtijd hierop terugvinden.

Huldiging
Gelet op het grote aantal verschillende categorieën is iedere categorie huldigen onbegonnen werk. Bovendien zal direct aansluitend aan de Montferland Cyclo de Montferland Ploegentijdrit gereden worden. De aandacht en focus zal dan ook direct hierop komen te liggen. Na de ploegentijdrit zullen de eerste drie bedrijven in het klassement gehuldigd worden. Daarbij dus het bedrijf dat de eerste Nederlands Kampioen wegwielrennen wordt!

Inschrijven
Inschrijven kan hier.